Belangrijke mediatrends in 2016

Elk jaar zijn er weer een aantal trends op het gebied van alles, zo ook op het gebied van media. Wat een aantal van deze trends zijn daar zal dit artikel op ingaan. Na het lezen van dit artikel ben jij dan ook weer helemaal op de hoogte van de trends op het gebied van media.

Allereerst zal digitaal vele malen groter worden dan niet-digitaal. Er wordt door PwC verwacht dat de wereldwijde entertainment- en mediasector van 2020 meer omzet haalt uit de digitale activiteiten dan uit de niet-digitale activiteiten. Radio zal ook bijna alleen nog maar online worden beluisterd en een aantal online radio platformen kunnen hier dan ook zeker hun voordeel mee doen, een voorbeeld is Radioguide Fm. Daarnaast wordt er verwacht dat er wereldwijd meer wordt besteedt aan abonnementen op video-on-demand diensten dan aan de verkoop van films en series op losse dvd’s. Voor boeken, tijdschriften en kranten daarentegen zijn abonnement diensten nog geen groot succes. Ook zullen de dagbladen vanaf volgend jaar meer verdienen aan abonnementen en aan losse verkoop dan aan dagbladen. Door Pwc wordt er verwacht dat ‘papier’ nog zeker vijf jaar de belangrijkste bron van inkomsten blijft. Er wordt zelfs verwacht dat in Nederland in 2020 de kranten al meer dan een kwart van hun inkomsten uit de lezersmarkt met online activiteiten verdient.

Er zijn dus weer een hoop aantal trends aan de gang op het gebied van media en ook dit zal zich volgend jaar weer doorzetten. In 2017 zal je dan ook zeker weer nieuwe trends. Er kunnen trends uit 2016 zich doorzetten in 2017, maar er kunnen ook alweer een hoop nieuwe trends aan de gang zijn in 2017. Door alle vele ontwikkelingen gaat het erg snel en wordt alles steeds een stukje makkelijker en dit is natuurlijk alleen maar fijn.

http://radioguide.fm